lördag 10 november 2012

Sparvhök

Måttligt sugen på vinter just nu, men än så länge går det bra att gå omkring och småmysa. Riktigt skönt när solen är framme. Lite bättre liv de senaste dagarna också, med småsvåra lokalarter som korp, duvhök, bläsgås, stjärtmes, mindre korsnäbb, spillkråka, vinterhämpling osv. Sidensvansarna kom igår, och idag fanns det en fin flock på 70 ex en liten bit bort. I år har jag sett sparvhökar hemmavid nästan varje dag. Ett tag i våras misstänkte jag att de hade sitt bo rakt utanför kontorsfönstret, men sen kom alla löven och skyddade från insyn. Gissar att det finns ett bo någonstans i närheten i alla fall, nu i höst har de jagat runt här flera gånger om dan. Mesarna var ovanligt arga idag, och jag hoppades egentligen på någon uggla. Men det var kul ändå att höken ville visa sig öppet några sekunder.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

de är vackra fåglar, hökarna. Gissa om jag blev förvånad när jag fick se en sparvhök sittande på kompostlocket en kväll. Den kände säkert doften av kadavret från den kokta hönan som låg däri, genom lukten från alla sopprötter och annat. Jag hoppas iofs att han var hungrig, för det vore allt litet synd på mina stjärtmesar, rödhakar och gärdsmygar... nästa gång lägger jag ut slasket på backen ;)

pelle sa...

Visst är de vackra! Härligt med närkontakt också. Jag förstår att det är ett dilemma med alla småfåglar runt huset, dom vill man ju ha kvar.