lördag 8 september 2012

RM

Oj, vad det gick trögt idag! Det märktes redan på morgonen att det blåste några sekundmeter för många, och nordvästan är aldrig bra. De första timmarna var det också mörkt, grått och himla trist. Sen lättade molnen, och det blev i alla fall skönt i lä. Minimalt sträck, men hyfsade antal av några arter tack vare kringdragande småflockar. Nästan mer trafik mot norr än mot söder, det brukar vara så när sträckvädret är kasst. Positivt med vind från västsektorn är att motorvägsbullret blåser bort, alltid något. Väldigt lugnt i kvarteret, men det lokala hårdrocksbandet hårdkörde sin nya låt ett tjugotal gånger. Replokalen ligger tvärs över vägen, och idag gjorde något märkligt akustiskt fenomen att man bara kunde höra trummorna och sången. Det lät inte bra. Inga nya fågelarter, inte ens årskryss, men fem stenknäckar lättade upp stämningen lite. Ovanligast var korp och fisktärna, båda för andra gången i mästerskapssammanhang. Totalt blev det 50 arter, precis på målgränsen, men jag fick lägga ett par kvällstimmar också för att nå dit. Plats 7 av 15 försök. Här är alla arterna med ungefärliga antal:


Storskarv 30
Häger 1
Grågås 400
Kanadagås 20
Vitkindad gås 250
Gräsand 3
Bivråk 2
Brun kärrhök 2
Sparvhök 7
Ormvråk 4
Fiskgjuse 1
Tornfalk 1
Ljungpipare 3
Skrattmås 350
Fiskmås 25
Gråtrut 500
Fisktärna 3
Tamduva 25
Skogsduva 2
Ringduva 4
Tornseglare 2
Backsvala 5
Ladusvala 45
Hussvala 15
Trädpiplärka 35
Gulärla 50
Sädesärla 8
Rödhake 2
Rödstjärt 3
Koltrast 10
Taltrast 2
Dubbeltrast 1
Björktrast 12
Trädgårdssångare 1
Gransångare 1
Lövsångare 1
Grå flugsnappare 2
Blåmes 5
Talgoxe 2
Skata 2
Kaja 50
Råka 40
Kråka 2
Korp 1
Stare 3
Bofink 25
Grönfink 7
Grönsiska 2
Hämpling 1
Stenknäck 5

9 kommentarer:

Mian sa...

Inga glador alltså?
Det tycker jag att man ser överallt i Skåne :-)

ming wan lee sa...

snyggt jobbat under sådana omständigheter! vi fick ihop 25, så deppa lagom ;) däremot fick vi se en ynka glada idag. Utöver trana, gröngöling, sångsvan och gulhämpling så var det inte särskilt händelserikt här heller. Men nästa år...! :)

Anonym sa...

Jag hade en bedrövlig skådning. Hände ingenting.

Gulhämpling? Du stringar inte nu? Den är aldrig tidigare noterad i Klippans kommun.

pelle sa...

Nej, inga glador, de är en typisk varannangångsfågel här omkring. Det finns ett par några km bort, men jag vet inte riktigt var de håller hus nu. Ungarna har kanske lämnat området? Såg en eller två i somras.
Ming: Det låter som om ni hade riktigt härliga arter! Ibland får kvalitet gå före kvantitet...;) Ser redan fram emot nästa år...
Märklig höst, det ska bli spännande att se om sträcket kommer igång någorlunda, eller om häcksäsongen helt enkelt varit bedrövlig.

ming wan lee sa...

roligast var nästan vår eftermiddagspaus, när vi tittade på filmen "The Big Year" (googlas med fördel) och man artade större hackspett som extremt ovanlig. Här hemma har vi den ständigt närvarande, tillammans med rödstjärten och gröngölingen ;) och vad gäller gulhämplingen så kan jag bara säga att vad gäller Klippans kommun så behöver de litet duktiga och adekvata skådare (jag menar inte mig själv förstås). Senaste numret av "Kaveldunet" var en katastrof. Hur f-n kan man missa två bofasta tranpar? pardon my french :D

Anonym sa...

Jag är förstås ändå skeptisk. Har du den på foto? Jag har sammanställningarna över fågellivet i Klippans kommun av Sjöberg och Dehlin och det finns bra med data från 50-talet och framåt och duktiga skådare har det minsann inte saknats. Finns inget i Svalan heller. Smått sensationellt skulle jag vilja säga. Om du rapporterar den så får du nog vara beredd att skriva en raritetsrapport, åtminstone för att den ska registreras som ny art för Klippans kommun. Men i Ö-a har vi faktiskt två fynd, ett gammalt från 60-talet och ett från "modern" tid.

ming wan lee sa...

tack för info C. Alla dina data pekar till vår klara nackdel, så det tomtkrysset raderas. T och jag deltar som amatörer och det blir inte förrän när hon är stor nog att vara betrodd i sammanhangen som vi kommer att göra rapportinsatser. Dessutom, blev förstås fotot alldeles för suddigt, jag saknar ett bra objektiv. Nå, men kattugglan hördes snällt kvart i elva, så vi slutade på samma siffra iaf

pelle sa...

Kan det ha varit en grönsiska kanske? En del hanar brukar vara riktigt lysande gröngula. Som C skriver är gulhämplingen riktigt svår i Skåne (=Sverige), vad jag vet häckar den bara längs Skånes ost- och sydkust, gärna i tallplanteringar (högst ett tiotal par). Men jag har själv sett den häckande i mer ordinär villamiljö i Falsterbo, och den sågs visst i Lund för bara någon vecka sedan, så inget är omöjligt... ;)

ming wan lee sa...

jag börjar bli väldigt osäker, såklart men biotopbeskrivningen stämmer också rätt bra. Vi har en tallplantering i direkt närhet, vid ett gammalt grustag och lätet liknade inte grönsiskans. Hoppas den dyker upp igen, helst då jag har kameran till hands och litet lugnare ;)