fredag 27 april 2012

Svarthuvad mås

Satt och jobbade med ett halvt öga utanför fönstret när en vitlysande mås kom seglande och stack ut bland skrattmåsarna. Och visst var det en svarthuvad mås! Måsen drog omgående norrut och tog höjd, så jag lyckades bara få en vettig bild. Man kan väl i alla fall ana de helvita vingarna, den kolsvarta huvan, den kraftiga näbben (lysande röd i kikaren!) och den allmänt kompaktare byggnaden jämfört med skratt- och fiskmåsarna. De svarta teckningarna på handpennorna, som visar att det är en 3K-fågel, var också tydliga på lite närmare håll. En gammal fågel hade ju varit snövit där också. Lommabukten är en av de bästa platserna för den svarthuvade, 1-5 individer har setts så gott som varje år sedan 1995, så jag har faktiskt haft en liten aning om den skulle kunna hamna på tomtlistan. Typiskt med 3K och adulta i april-maj och juvenila i september. Det kommer väl inte att dröja så länge innan arten häckar regelbundet i Skåne, har för mig att det finns några par i Danmark och Polen bland annat. För ett par år sen höll en fågel till bland skrattmåsarna i Krankesjön hela sommaren. Tomtkryss nummer 139.

3 kommentarer:

Mian sa...

Skönt tomtkryss det må jag säga!

Anonym sa...

Grattis! Grymt! Du har 10 fler tomtkryss än jag har...

pelle sa...

Tack! Jo, den satt bra! Synd bara att (nästan) alla fåglar har så bråttom att bara flyga förbi huset, det hade varit kul med lite rastande/häckande arter också.