måndag 6 juni 2011

Brunsprötad skymningssvärmare


Jag vet inte hur många gånger jag pelat på gamla pinnar och löv (och fågelskitar förstås) för att kolla om de kanske kunde vara något levande. Visst händer det att man hittar några enstaka kamouflagemästare, men oftast är det just bara skräp. Så idag det var extra kul att "det vissna lövet" visade sig vara en magnifik brunsprötad skymningssvärmare. Alltid lika kul att hitta de här bjässarna. Den brunsprötade är nog den svärmare man har störst chans att se häromkring, men det har ändå bara blivit ett par larver och någon enstaka förbisurrande. Hos trollsländorna var allt som vanligt till en början, men sen dök årets första ängstrollslända upp (större), en kejsartrollslända och en hastig skymt av en citronfläckad kärrtrollslända. Kul hur man möter de olika arterna på olika sätt, vi var i Jönköping i helgen och där flög citrontroll i en park mitt inne i stan och visade sig hur fint som helst. Här verkar de väldigt vaksamma, men rätt vad det är får man väl närkontakt med dom också. Ett par av guldtrollsländorna såg ut att ha gula fläckar längs bakkroppen, och var alltså kanske gulfläckiga, de ska finnas på lokalen. Får kolla bättre nästa gång. Första flodsångaren på en herrans massa år var också kul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg!!! Första ängstrollsländan! Herregud vad allt är tidigt! Gulfläckig sågs kanske i min ruta igår. Det blir att leta nästa ledighet.

pelle sa...

Hm! Jag ser nu att det bara finns ett enda fynd av Sympetrum (en svart) i första juniveckan, jag får nog kolla upp min lite noggrannare... ;)

pelle sa...

Förutom fonscolombii då... ;)