lördag 31 juli 2010

Grön vinkelblomfluga





Det här är bland det konstigaste jag varit med om. Jag stod och fotade en liten skinnbaggenymf (förmodligen Adelphocoris lineolatus, men i princip obestämbar), när en blodröd ängstrollslända (Sympetrum sanguineum) kom och satte sig på min högra tumme! Alltså på handen som höll i kameran med. Jag lyckades försiktigt lirka loss kameran med min vänsterhand utan att sländan flög iväg, och jag kunde ta några bilder. Lite bakvänt med den handen. Då kom istället en större kustflickslända (Ischnura elegans) och landade på vänstran! Det blev till att lirka tillbaka kameran till "rätt" hand för att kunna fota, men precis då kom en broms och landade alldeles intill. Och jag tänkte att det var väl fan också, nu kommer hon att sticka mig så att jag rycker till och skrämmer sländan. Men hon gjorde inte det, istället kom en bamsig blomfluga och satte sig på samma hand! Jag försökte kolla den medan jag tog några bilder på flicksländan, och det såg ut som en vit glasvingefluga, en av de vanligare som flyger just nu. Men när jag vred handen för att kolla närmare såg jag mintgröna fläckar på bakkroppen - en grön vinkelblomfluga (Didea alnerti), en helt ny bekantskap och en av de läckrare i Syrphidae. Jag behövde ju egentligen bara en bild, men hann inte ta någon innan den flög iväg från handen. Turligt nog satte den sig på min tröjärm i några sekunder, och kunde förevigas. Sen flög alla därifrån. De fyra bilderna är alltså tagna inom mindre än en minut! Jag har aldrig varit med om att en trollslända landat på mig spontant, och två samtidigt känns egentligen rätt osannolikt. Bromsar är i och för sig alldeles för vanliga gäster lite varstans på kroppen, men att en ny blomfluga, som faktiskt tillhör de ovanligare, samtidigt kommer för att se vad som står på är mycket märkligt. Det är dessutom sant.

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

du får gärna sälja min begagnade bil... fantastisk historia, synd bara att man vid dessa rara tillfällen oftast saknar kamera ;)

Anonym sa...

Helt galet! Det skulle filmats :-) Låg och slappade lite på en flotte vid "mina" dammar idag. En blodröd ängstrollslända satte sig på mig flera gånger. På armen, på magen, på bröstet, på ryggen och till sist också på näsan!