söndag 16 maj 2010

Ängsgökbi

Märklig eftermiddag, efter att ha kollat svalan gick jag en extrarunda för att lufta mig lite, och hade inga större förhoppningar på att hitta några insekter. Men faktiskt fanns det en hel del roliga småkryp. Bina fascinerar mig allt mer, på översta bilden vad jag tror är ett ängsgökbi (Nomada fabriciana), ganska likt ett blodbi som jag sett någon gång innan, men inte samma blodnyans på bakkroppen. Nationalnyckeln om stövsländor kom för någon dag sen, vackert så, men oj vad jag hade velat ha en om bin. Eller trollsländor. Eller skinnbaggar. Eller... Första skinnbaggen för året inte oväntat en grön bärfis (Palomena prasina). Ett gytter, speciellt om man har med nymfer att göra, men denna ser väl vuxen ut? Vackra och komiska på samma gång. I några buskar satt mängder av en sorts svart fluga som jag inte kommit till rätta med. Ser ut som en dansfluga till formen, vilken art? Kanske något helt annat? Får forska vidare... Tillägg 2010-05-26: Nej, de var inte flugor, utan en sorts hårmygga, Bibio marci. Jag såg vid ett tillfälle säkert minst tusen stycken längs Klingavälsån. De kallas visst St Mark's Fly i England för att de brukar dyka upp runt St Mark's Day (25 april). På bilden en hane, honan ser ut att tillhöra en helt annan art, har minimala ögon på ett smalt, utdraget huvud.

Inga kommentarer: