fredag 1 januari 2021

Större hackspett

 

…och så var det dags med ett nytt oskrivet årsblad. Det började dystert med tätt regn och farhågor om en ren innesittardag, men molnen lyfte sig och avslöjade tillfälligt att himlen faktiskt fortfarande är blå. Jag slösade förstås bort kamerabatteriet på en kotthackade större hackspett, annars blev det en hel del fotovänliga obsar. Det är 25 år sedan vi flyttade ut till havet, och vilken skillnad det har blivit att vinterskåda. Arter som då var högt eftertraktade på januarilistan är numera nästan vardagsmat: gravand, snatterand, smådopping, rörhöna, rödvingetrast, järnsparv, ängspiplärka, sävsparv och enkelbeckasin blev det idag. Tordmule, vinterhämpling och skäggmes var annars de roligaste arterna. En havssula, men den går ju knappt att missa under vinterhalvåret. Min favoritskröna är att det tog tolv år innan jag hittade min första sula i kommunen. Och så är ordningen återställd för domherrarna och stenknäckarna, små flockar landade som vanligt i träden utanför kontoret. Jag fattar fortfarande inte var de höll hus förra vintern…

Inga kommentarer: