lördag 16 januari 2021

Spetsbergsgäss

Ännu en iskall natt, ner mot -10 grader. Förmodligen blir det ett isdygn, det är inte alltför vanligt här nere. Känns som en skön och nödvändig rening på något sätt. Isen har börjat lägga sig längs stranden, och mängder av fåglar har samlats. Huvudsakligen gräsänder, bläsänder, kanadagäss grågäss och svanar. Härligt med den ständigt klingande sångsvansången. Jag räknade inte så noga, men sothönsflocken mitt i bilden uppgick till minst 700. Inåt land gick en stor flock med vitkindade gäss och betade, 1800 ex efter en snabb uppskattning. En liten flock med fem mörka gäss kom inflygande i snett motljus och landade lite undanskymt. Sädgäss, tänkte jag, och slängde iväg några bilder. Hemma i datorn såg jag rosa ben, ljusgrå vingovansidor och bred vit bård ytterst på stjärtarna – spetsbergsgäss! 




2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint att upptäcka rarrisar hemma i datorn. Det har hänt mig också någon gång med bilder tagna utomlands.

pelle sa...

Ja, jag kan tänka mig att du har många skojiga bilder att gå igenom. Jag har varit alldeles för dålig på att fota de få gånger jag har varit iväg, eller framför dålig på att filma, det finns ju ett par timmar på ett minneskort med helt OK ljudkvalitet för läten och sång...