lördag 1 augusti 2020

Törnskata och backsvala



Jodå, det blev en lyckad häckning hos törnskatorna med två flygga ungar. Det lär vara den första häckningen i kommunen på minst 50 år! Backsvalorna verkar också ha haft ett bra år. Det är lite svårt att räkna ungarna, men en unge per bohål känns väl rimligt, i så fall ett drygt hundratal nya för i år i två kolonier. I andra änden av skalan verkar det ha gått riktigt dåligt för de havslevande andfåglarna - bara sex ejderungar som mest, nu helt försvunna, en kull med tio småskrakeungar som snabbt reducerades till fyra, inte en enda ny gravand. Hoppas att de hinner med en omgång till. Två nya månadsarter - för några dagar sedan en 1K forsärla som ny juliart, väldigt oväntat trots att de häckar bara ett par mil bort, idag en storskrake som ny augustiart, en ruggande hane som simmade bara tio meter från mig när jag tog mitt morgondopp. Nytt badkryss alltså! Bilderna är några dagar gamla, idag var det högsommarväder.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med törnskatorna! Jag har noterat att du rapporterat skräntärna i princip dagligen i minst en månads tid. Den är jag inte bortskämd med...

pelle sa...

Ja, skräntärna har blivit något av en lokal specialitet här nere. Det verkar som om de häckar på Saltholm/Pepparholm och flyger över hit för att födosöka i dammarna. Nu när de har ungar är de mer stationära här omkring, ibland 10-15 ex tillsammans. Det är riktigt mäktigt när det kommer flygande, oftast hör man det grova, raspande lätet långt innan man får in dem in kikaren... ;)