söndag 28 juli 2019

Alpseglare


Semester i Kroatien, för femte gången om jag inte minns fel. Första besöket var 1976, i en SAAB 99 Combi Coupé utan luftkonditionering men med nedvevningsbara rutor. Då hette det fortfarande Jugoslavien förstås.


Ingen skådning inplanerad, så det blev bara några enstaka obsar i förbigående. Imponerande flockar med alpseglare, jag räknade till 75 ex vid ett tillfälle! Även mitt inne i Dubrovniks gamla stadskärna, där deras gälla, mekaniska läte ekade bland de smala gränderna. Ett par bleka tornseglare också, men det verkade finnas fler vanliga. Ingen tid till närmare studier. Det hade nog tagit många timmar att få några vettiga bilder...

En vacker martornssläkting, jag tror att det kan vara Eryngium amethystinum

Artlistan blev alltså mycket kort. Förutom det allra vanligaste syntes ett par rostgumpsvalor, en sammetshätta, några rödstrupiga sångare. En kaspisk trut inne i Dubrovnik trodde jag var lite ovanlig, men det verkar som om de förekommer regelbundet i de östra delarna av landet.


Fantastiskt land att semestra i - härliga bad, perfekt klimat, oväntat grönt så här mitt i sommaren. Vi har fortfarande bara hållit oss längs kusterna, men från flygplanet ser det verkligen trevligt ut även inåt land. Och det finns fortfarande hundratals öar kvar att besöka.

Inga kommentarer: