tisdag 14 oktober 2014

Dubbeltrastar och ringduvor!

Det låg liksom ett tungt grått lock över alltihopa, så jag tänkte att jag bara skulle kolla över revlarna och dammarna lite kvickt. Men det dök upp fina flockar med ringduvor, så jag stannade en stund och räknade. Inom en och en halv timme hade det blivit rekord för min del - 12 100 duvor i magnifika flockar, de största var på 2 100 respektive 1 900 individer! Delar av flockarna försvann i de låga molnen, så det var inte helt lätt att räkna. Samtidigt började det dyka upp små gäng med dubbeltrastar, och mitt gamla sträckrekord mer än fördubblades. Inte mindre än 722 trastar passerade på den lilla stunden, med 95 och 87 som största samlingar. Eller ja, samlingar kanske inte är rätt ord, de var så utspridda att det knappt gick att se var "flockarna" började eller slutade. Likadant som med duvorna, de som flög högst försvann bland molnbankarna. Undrar hur många jag missade? Känslan var att lika många till flög förbi osedda. Måste försöka få loss en heldag nästa höst och sätta mig redan i gryningen med en kanna kaffe och en hög med mackor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt med så många dubbeltrastar! Ja, ringduvorna också.

pelle sa...

Fina siffror för många arter i år, får tacka de ihållande ostvindarna...