söndag 26 oktober 2014

Brandkronad kungsfågel! Medelhavstrut?

Idag var en sån där dag när mycket gick rätt och mycket annat gick fel. Första fågeln i kikaren var en brandkronad kungsfågel. Har haft lite tur med dem i år, tredje obsen. Den visade sig fint i ett par omgångar på nära håll i en nästan avlövad buske.

Stillbild från filmsnutt

Några större korsnäbbar flög förbi, det är ju deras tid nu. Hittade en ljusgrå och fin gransångare som förmodligen var sibirisk, men den försvann efter bara några sekunder och var helt tyst. Jag tvekade en stund, men så dök det upp en vanlig olivmurrig gransångare, och vilken skillnad det var!

Medelhavstrut, eller... ja... så mycket närmare kan man inte komma

Sen brottades vi med en trut som nästan helt säkert var en medelhavstrut, men för att få en adult fågel godkänd krävs en bra bild på vingens ovansida. Och det lyckades såklart inte. Förutom de gula benen var den mörkare manteln, benlängden och den lite spänstigare hållningen tydlig gentemot gråtrutarna i närheten. Jaja, bara att ta nya tag...

2 kommentarer:

ming wan lee sa...

min första brandkronade någonsin visade sig i köksfönstret när jag stod och diskade förra veckan. Ibland är det riktigt spännande att diska...

pelle sa...

Oj, vilket fint diskkryss! Grattis! Jag tittar rakt in i en vägg när jag diskar... ;)